Opzegversjes

Waarom

Opzegversjes ontwikkelen het taalgevoel bij kinderen. Door het aanleren en opzeggen van versjes worden kinderen zich bewust van klankovereenkomsten, eind- en beginrijm en ritme en oefenen ze hun taalvaardigheid (en op den duur ook het leren lezen). Versjes trainen bovendien het auditieve geheugen en helpen om iets beter te onthouden. 

 

 

Routine

Maak er daarom een routine van, bijvoorbeeld 'Het versje van de week'.

Een goede herinnering aan mijn jaren juf zijn. Sommige versjes kwamen ieder jaar terug en bleven bij de kinderen favoriet.

Hieronder vind je er een paar bij diverse jaargetijden. 

 

Voorjaar

Sneeuwklokje 1
Kling klang, kling klang,
Wat hoor ik daar in ‘t veld?
Een klokje wit, een klokje klein
Dat met een stemmetje zo fijn
Mij heel groot nieuws verteld.
Het fluistert zachtjes in mijn oor:
‘Ik ben het eerste bloemetje hoor!’
(Om de beurt fluisteren we elkaar het geheim in het oor tot dat iedereen het weet.)
Sneeuwklokje 2
Sneeuwklokje, wit rokje,
waar kom jij vandaan?
Ik ben uit de aarde
naar boven gegaan.
Kling, klang ik ben er al lang,
de winter duurt niet meer zo lang.

Sneeuwklokje 3
Sneeuwklokje kom je nu al kijken
buiten is het koud en fris
nergens zie ik andere bloempjes
weet je dat het winter is?
Daarom ben ik juist gekomen
dacht je dat ik dat niet wist
lente zal niet lang meer duren
heus ik heb me niet vergist!
Zachtjes luid ik nu mijn klokje:
tingeling, kom bloem en plant,
nu nog maar een heel kort poosje
dan komt lente weer in het

Zomer 'kriebelbeestjes'

 

Kevertje, kevertje Kriebelpoot.

Pootjes zwart en jasje rood.

Hier en daar een nopje

en sprieten op jouw kopje.

Op je handje, op je vel,

Kriebelpoot dat kriebelt wel.

Hoe zo'n kevertje toch heet.

Ik ben benieuwd of jij dat weet. 

 

Herfst

Eikel, kastanje,

Mijn handen gaan vlug

Een spelletje spelen

Achter mijn rug

Daar zijn ze weer

Zeg jij maar gauw

Waar is de eikel 

en waar is de kastanje nou?