Cijfers 

Rekenroutine getalbegrip 'Cijferdoosje'

In mijn blog over taalroutines verwoord ik waarom routines zo belangrijk zijn.

Dit geldt natuurlijk ook voor rekenen.

Routines zijn korte activiteiten die vaak terugkomen. Na het buiten spelen, komen we de klas weer binnen en hebben nog net vijf minuten..... Dit is bijvoorbeeld zo'n moment.
Ik kies een leerling uit en hij of zij mag op mijn kruk zitten met het cijferdoosje. Samen kiezen we een cijfer uit en deze stoppen we in het doosje.
Ik gebruik voor mijn groep 2 de cijfers 1 tot en met 20.

De overige leerlingen in de kring mogen "slimme vragen" stellen om zo snel mogelijk te raden welk cijfer het is.
"Is het meer dan tien?"
"Is het een cijfer tussen de 10 en 15?" enz...
De leerling mag alleen ja of nee antwoorden.
In het begin herhaal ik als leerkracht vaak de vragen, zodat er gericht vragen worden gesteld en niet zomaar wat cijfers worden geroepen door de klas.

 
"Dus het is minder dan 10 en het getal ligt tussen de 5 en 8...
welke cijfers kunnen het dan zijn?........"


Ik turf vaak hoeveel vragen er gesteld worden voordat het cijfer wordt geraden. Je merkt dat het steeds sneller gaat.

Een doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3 is heel belangrijk. Routines doorzetten geven iets vertrouwds. Het cijferdoosje kan volgens mij prima voortgezet worden in groep 3 met "moeilijke" cijfers. Er zullen dan vanzelf andere vragen gesteld worden door de leerlingen.

 

Cijferhuis van IKEA op de Brinkschool in Haren.