Spel van de week

Zelf ben ik dol op gezelschapsspelletjes en vind het ook erg leuk om deze in de klas te gebruiken. Op deze pagina van mijn website show ik mijn favorieten. Wekelijks wordt de pagina aangevuld met het spel van de week.

Week 26: SPEEDCUPS

Kennen jullie het leuke spel met de bekers? Speedcups!

Het is een concentratie-, reactie- en behendigheidsspel. Zet de vijf bekers zo snel mogelijk op de juiste volgorde op, in of naast elkaar.

 

Vele ruimtelijke begrippen komen zo spelenderwijs aan bod: boven en onder, links en rechts, voor en achter, in het midden, enz.  

 

Je hebt verschillende kaarten die oplopen in moeilijkheidsgraad.

TIP: laat de kinderen zelf een kaart tekenen die gebouwd kan worden met de bekers.

 

Week 25: DOBBLE

 

Het eerste spel van de week is 'Dobble'.

Op deze pagina vind je de diverse varianten van dit spel.

 

Ik geef je suggesties voor coöperatieve werkvormen enz.

Basisvariant Dobble

 

Bij dit spel gaat het om snelheid, observatie en reflexen! Dobble is een spel met 55 kaarten waarop 8 symbolen afgebeeld staan, telkens 1 identiek symbool als je twee kaarten vergelijkt.

 

5 spellen in één blikje.

Je hebt diverse varianten van dit spel. Dobble kids is de makkelijke versie.

Het is een spel met 30 dieren en 30 kaarten. 6 dieren per kaart waarvan telkens 1 identiek dier wanneer je twee kaarten vergelijkt.

Zoek hetzelfde dier op de twee kaarten (soms wel verschillend van maat).

Met deze kaartenset kun je verschillende minispelletjes spelen: * Verstoppertje

* De 5 vingers van de hand * De helse toren

* De put * Een vergiftigd geschenk.

 

 

Dobble Beach is de zomervariant.

Dit is een waterdichte versie van het spel, wat je mee kan nemen naar buiten. Dobble Beach heeft 30 unieke symbolen met als thema's het strand en de zeedieren. Er staat altijd precies één identiek symbool op twee verschillende kaarten.

 

De 5 minispellen sluiten aan bij het thema: * De parasol * Het koraalrif * Het zandkasteel * De zeester * Het zwembad.

TIPS voor in de klas:

* Bewegend leren met 'Dobble':

Iedere leerling heeft een kaart. Samen lopen we door de klas (of het plein/gymzaal). Als je iemand tegen komt, leg je de kaarten bij elkaar en noemt hardop welk symbool gelijk is. Wie het raadt, heeft een punt. Ruil de kaart en loop verder (naar idee van coöperatief leren 'mix en ruil'). 

 

* Geheugentraining:

Na afloop van het spel als de kaarten weer zijn ingeleverd, gaan we samen een lijst maken van zoveel mogelijk symbolen die op de kaarten staan.

Welke dieren, symbolen of strandfiguren weten we nog?

Ondertussen wordt er spontaan gewerkt aan woordenschat.